#9 Jag trivs inte på mitt jobb, vad gör jag?

Alla kan vi nog känna igen oss i att någongång varit på en arbetsplats som vi inte trivts på. Tråkiga arbetsuppgifter, oinspirerande kollegor, stress och en chef som aldrig visar uppskattning.

Jag har absolut haft såna här erfarenheter tidigare. Jag har bytt jobb med förhoppningen om att hitta den ”perfekta” arbetsplatsen för mig. Arbetsplatsen där jag blir sedd, hörd, där mina kollegor hjälper mig att utvecklas och min chef visar att jag gjort ett bra jobb.

Problemet med den här idén om det perfekta jobbet är dock att när jag lämnade en ”dålig” arbetsplats så tog jag med mig problemet till den nya arbetsplatsen. Det är inte förrän nu efteråt som jag förstår att det jag gjorde var att lägga över allt ansvar på min arbetsplats.

För vad jag egentligen bad om var att för att jag skulle trivas så var det mina kollegors jobb att inspirera och motivera mig, min chefs jobb att göra så att jag kände mig värdefull och jobbets jobb att se till att jag trivdes och inte stressade ihjäl mig.

Resultatet av det här blev att när jag lämnade en arbetsplats så tog jag med mig de här förväntningarna till nästa arbetsplats, vilket alltid slutade med att jag inte trivdes och sökte mig vidare.

Du förstår säkert hur lätt det här blir en negativ spiral?

Faktum är att det inte är arbetsplatsens jobb att göra oss lyckliga. Det är inte våra kollegor eller vår chefs ansvar att göra så att vi känner oss inspirerade, motiverade och uppskattade. Det är inte jobbets ansvar att se till att vi trivs. Det är vårt ansvar.

För det som händer när vi lägger vårt välmående på andra är att vi i princip alltid blir besvikna. Andra människor har sina egna liv att leva och sig själva att tänka på så de kommer aldrig kunna göra oss lyckliga. Det är vårt jobb att göra oss lyckliga.

Så istället för att lägga över mitt välmående i andras händer så valde jag nu att ta ansvar för mig själv och hur jag ville ha det.

Jag såg till att inspirera mig själv, jag bestämde att jag var värdefull oavsett och sa ifrån om det blev för mycket. Jag började bli den som inspirerade andra. Jag blev gladare och mer trygg i mig själv. Och jag började att trivas på jobbet.

Är du själv i en situation där du känner att arbetsplatsen suger så fundera över vem eller vad du delegerar ditt välmående till? Det är inte din arbetsplats ansvar att se till att du trivs och mår bra, det är ditt. När du tar ansvar för dig själv och hur du mår så blir det mycket lättare att trivas oavsett var du är, och sedan därifrån kan du välja om du vill gå vidare eller inte.